fredag, april 20, 2007

Dididudidididididu

Nu ska det handla om en viss typ av musik. Jag har länge stört mig på hur den ofta används i fel sammanhang. Musiktypen jag talar om kan till exempel hittas i tv-serien Desperate Housewives, i reklamen för Lokas mineralvatten och framförallt i Harry Potter-filmerna eller i Disneyproducerade saker. I Harry Potter fungerar den bra. De filmerna är nämligen sådär hurtigt, finurligt hollywoodskt buskismagibarnsliga "med glimten i ögat" som passar den typen av musik. Man tänker sig typ husalven Dobby som smyger lite klumpigt och kanske snubblar lite roligt när man hör den. Man kan också tänka sig ett scenario med ett lurigt troll som tittar fram bakom en sten i en Disneyproducerad matiné, med valfri känd barnskådespelare, när hela den lyckliga familjen tror att allt är som vanligt. Bara katten ser.

I sådant sammanhang är den här musiken jättebra. I fel sammanhang blir den väldigt irriterande. Frågan är varför man tycker att den passar in i en tv-serie om amerikanska hemmafruar. Ok, jag har inte sett på serien särskilt mycket, men de delar jag sett har gjort mig irriterad. Jag tror liksom att det ska handla om fantasieggande och spännande saker när jag hör musiken (eller att det är ett barnprogram), men blir väldigt lurad när jag bara ser en massa botoxmammor med relationsproblem. I den där "Det är någonting med hälsokällan i Bergslagen"-reklamen blir det ännu värre. Att försöka förknippa en källa i Bergslagen och nåt jävla mineralvatten med ovan nämnda saker är bara så jävla dumt. Jag lovar att när man skyfflar kol i helvetet medan en helvetesdemon gnager på ens ögon så kommer den musiken att spelas i bakgrunden och vara irriterande fel i sammanhanget.*

För att man ska förstå vad jag pratar om har jag gjort ett litet ljudkollage man ska lyssna på medan man tittar på bilden nedan.




"Oj, oj den här killen har verkligen inte mycket till liv som sitter och gör ljudkollage och klagar på fullständigt meningslösa saker. Han är helt värdelös", kanske ni tänker nu, och det är säkert fullt berättigat att tänka så. Därför bjuder jag också på en låt jag tycker är jättefin:

J Holiday - Be With Me

* Efter lite googling ser jag nu att Loka sponsrar Desperate Housewives. Creepy!

3 kommentarer:

Martin sa...

jag har också reagerat på den där musiken (musikstilen?). speciellt i mineralvattenreklamen. jag blir nästan lite rädd för att köpa mineralvatten nuförtiden

Unknown sa...

Luthor!

blaskagg sa...

Jamen jävlar. Den där trippande musiken i Desperate Housewives. Man ba: nej.