onsdag, juni 01, 2011

I år är det 10 år sedan jag tog studenten. Jag minns det väl. Jag stod och hojtade på en vagn och sen kräktes jag på festen på kvällen pga kronisk magsjukdom, men alla trodde jag kräktes pga att jag inte tålde sprit. "JOHAN SPYR GALLA", skrek Anders. "JOHAN BANGA?!", undrade någon annan. Jag fick ringa mamma och be henne hämta mig hem där hela finska släkten för tillfället befann sig. De trodde nog också att jag inte tålde sprit. Vilken skam för en man!

Idag firas studenten av de som är 10 år yngre än vad jag är. Först såg det ut som att detta skulle bli det första studentfirandet på flera år med riktigt risigt väder. Tänkte att det berodde på att alla 90-talisterna är som Blondinbella och inte förtjänar bättre. SKOJA! Tror inte att alla 90-talister är som Blondinbella och jag tror inte att Blondinbella är som Blondinbella enbart pga generationen hon tillhör. Tycker dock att folk som är som Blondinbella förtjänar regnigt väder på tex studenten. Nu är det iallafall fint väder igen så då är det fritt fram för studenterna att bröla och härja hela dagen och natten som sig bör.

Själv sitter jag på ett bibliotek långt från stan och bläddrar i en Lars Lerin-bok som sig bör när man är uråldrigt gammal. Han är så bra på att fånga vardagsstämning. Riktigt deppig "tvingas gå till dagmamma i januari när man är liten"-stämning på t.ex. denna:


Har precis varit och köpt akvarellpapper och penslar så snart kommer denna blogg fyllas av såna där typiska amatörakvareller av typ landskap och blommor.

Inga kommentarer: